Amerikaanse motoren

Pierce (1909-1913)

De Pierce Great Arrow Motor Car Company werd in Buffalo, New York, opgericht door George Pierce. Toen zijn zoon Percy in 1908 de leiding kreeg over de afdeling fietsen, breidde hij deze divisie uit met motorfietsen. Hij was namelijk pas teruggekeerd uit Europa met een FN Four, die door Paul Kelecom uit België was ontworpen.
Geïnspireerd door deze motorfiets, bouwde hij de eerste Amerikaanse 4-cylinder. De inlaatkleppen zaten aan de ene kant en de uitlaten aan de andere kant van het blok. Dit werd een T-head systeem genoemd. Het motorblok maakte deel uit van het frame.pierce

De aandrijving naar het achterwiel was met een cardan. Dit was in Amerika de eerste motorfiets met deze aandrijving.
Een andere bijzonderheid was om het frame te gebruiken als benzine en olietank. De binnenkant van het frame was verkoperd. De bovenste en achterste framebuis hadden samen een inhoud van 6,6 liter. De voorste schuine buis bevatte olie en had een inhoud van 2,36 liter.
Het 1909 model was een direct aangedreven motor, zonder versnelling of koppeling. In het tweede model jaar kreeg de motorfiets een koppeling en een 2 versnellingsbak.

'Deze trillingsvrije motorfiets geeft je het comfort van een automobiel en hij rijdt comfortabel vanaf wandelsnelheid tot en met de snelheid van een automobiel', aldus de reclame boodschap van die tijd.

Naast de 4-cylinder van 696cc met 7 HP, maakte Pierce ook singles met een cilinder inhoud van 592cc en een vermogen van 5 HP.

pierce