Amerikaanse motoren

Excelsior (1908-1931)

In de jaren 10 en 20 behoorde Excelsior tot de grote 'drie'. Naast Harley-Davidson en Indian behoorde ook Excelsior tot de overlevenden na de grote crisis. Tot de ondergang in 1931, stond Excelsior met de Super-X borg voor een dynamisch gebakkelei tussen de drie om te domineren op de Amerikaanse motormarkt. Zowel op het race circuit als daarbuiten was er altijd die competitie.excelsior

De Excelsior Supply Company begon in 1906 met het bouwen van motorfietsen. In 1908 kwamen zij met een goed geteste riem aangedreven 500cc single. Drie Excelsior singles deden mee met de Chicago-Kokomo Reliability Run, waarin alle drie uitstekend scoorden.
Harley-Davidson had in die tijd de reputatie van betrouwbaarheid, terwijl Indian domineerde op het sportieve vlak. Excelsior echter streefde naar beide doelstellingen. Bovendien stonden deze motorfietsen bekend als gemakkelijk te starten en de goede hanteerbaarheid.

Excelsior maakte zijn eigen versie van de populaire 'Sager-cusion' voorvork.Ook claimde het bedrijf het beste en meest efficiënte smeersyteem voor hun motoren te hebben. Het bedrijf in Chicago besteedde ook veel aandacht aan de problemen met de riemaandrijving.
In 1910 introduceerde Excelsior hun V-twin, een 820cc motorblok met mechanische inlaatkleppen. Het volgende jaar kwam een 1000cc motorfiets uit.

Het bedrijf onderging ook grote veranderingen. In 1912 werd de fabriek ondergebracht in de Arnold-Schwinn Company van Chicago, een grote fabrikant van fietsen. In 1913 werd de naam van de fabriek Excelsior Motor Manufacturing and Supply en de singles werden uit het programma gehaald.

In 1911 schitterde de racer Joe Wolters op de circuits met een Excelsior twin, waarmee hij het record op 145 km/h zette. Voormalig Indian racer en internationale ster Jake DeRosier was naar Excelsior overgestapt en begon direct records op zijn naam te zetten. Verder werd op een Excelsior in 1913 tijdens een boardtrack race in Los Angeles gemiddeld 100 mph (161 km/h) gereden door Lee Humiston .
Indian kwam toen met een 8 kleps OHV motorblok om Excelsior uit te dagen en in Milwaukee begon Harley-Davidson een fabrieks racing team te overwegen.

Ignaz Schwinn bracht veel ervaring mee in de motorwereld voor marketing en voerde de productie op. In 1914 werd een tweetakt lichtgewicht model geintroduceerd en Excelsior bleef succesvol in de racerij. In 1915 had Harley-Davidson een volledige race afdeling met vier van de beste coureurs. Maar Excelsior bleef succesvol in de racerij. Maar een echt groot succes kwam in 1917, toen Alan Bedell met een Henderson 4 cylinder in 7 dagen en 16 uur reed van Los Angeles naar New York, waarmee Indian met bijna 4 uur werd geklopt. In oktober van datzelfde jaar kocht Ignaz Schwinn de Henderson Motorcycle Company.

excelsior

excelsior   excelsior

excelsior   excelsior

excelsior   excelsior

excelsior

excelsior

excelsior   excelsior

excelsior