Amerikaanse motoren

Crocker (1934-1941)

Albert Crocker was begonnen als rider/designer bij Thor in de jaren 10. Hij werd later Indian dealer in Denver, en vervolgens vertegenwoordiger van Indian in Kansas City. In 1928 zette hij als agent van Indian dit merk op de kaart in Los Angeles en California.
Dat jaar huurde hij Paul Bigsby in. Samen ontwierpen zij enkele Crocker race motoren.

Hun eerste Crocker motorfietsen waren speedway racers met Indian Scout 750cc V-twin blokken. Voor de korte baan waren echter de lichtere motoren in hun voordeel. Daarom bouwde hij zelf 500cc kopklepper eencylinders. Deze 40 HP motoren deden het zeer goed met de speedway sterren Jack en Cordy Milne, die later wereld kampioenen zouden worden.
Crocker kon na verloop van tijd echter niet meekomen met de Britse JAP motoren, die meer vermogen hadden. Daardoor zocht hij zijn heil in een sportieve twin voor weggebruik.crocker

De eerste serie van de 1000cc V-twins die hij bouwde waren kopkleppers, met open klepveren, zoals dat bij de speedway machines het geval was. De twee stoterstangen zaten in een gemeenschakkelijke buis. Het blok had 50 HP bij 5800 rpm. Crocker maakte veel gebruik van aluminium en aluminium legeringen voor o.a. motorblok, generatorhuis, footboards, achterlicht, instrumentenpaneel, benzinetank.

Er kwam in 1936 echter nog een 'hot rod' kopklepper ten tonele, n.l. de 1000cc Knucklehead. Deze kreeg in de pers en op de weg echter alle aandacht. Deze Harley was 36 kg zwaarder dan de Crocker, had ongeveer 10 HP minder, maar kostte $150 minder dan de California twin van Crocker.
Alle Crocker-motorfietsen werden met de hand gemaakt naar de wens van de klant, tot zelfs 90 Cubic Inch (1475 cc). De versnellingsbak en de koppeling waren zeer zwaar uitgevoerd en bestand tegen hoge vermogens. De Crocker was geen concurrent voor Harley of Indian betreffende het marktaandeel. Er werden nog geen 100 van deze V-twins gebouwd.
Al Crocker heeft niet veel verdiend aan deze V-twins, maar hij heeft wel laten zien dat hij in staat was een superieure motorfiets te bouwen.

Tussen 1939 en 1943 heeft Crocker een motorscooter gebouwd, de zogenaamde Scootabout, maar dat was geen groot succes. Crocker had gehoopt dat Indian de rechten zou kopen voor de ohv twin, maar de tweede wereldoorlog gooide roet in het eten. Crocker stierf in 1961 op 79 jarige leeftijd.

crocker   crocker

crocker
Crockers Out The Ass!!! (AKA Oley 2010)